Städa Sverige, idrottens miljöorganisation har utsett Årets Miljöförbund och Ledarstipendium 2016, priserna gick till Svenska Sportdykarförbundet samt Lars Erik Göstas, DK Masen.

– Många av våra föreningar och medlemmar har ett starkt miljöengagemang och brinner för en renare vattenmiljö. Det var oerhört roligt att vi var bäst bland alla förbund, kommenterar Henrik Johansson, Ordförande Svenska Sportdykarförbundet.

Städa Sveriges operativa miljöverksamhet omfattar årligen över 10 000 ungdomar från idrottsföreningar runt om i landet. De städar stränder, älvar, naturområden och även i stadsmiljöer. Tillsammans med vuxna idrottare plockas 50 000 gula säckar med skräp varje år.

Vinnaren är det medlemsförbund som samlar flest deltagande lag i i skräpprojekt i förhållande till antalet aktiva föreningar och för 2016 blev det alltså Sportdykarförbundet. Förra året vann Skyttesportförbundet.

-Det här är en viktig signal till våra medlemmar och hela idrotten, att jobba mer och tävla även i att ta ansvar i lokala hållbarhetsfrågor, säger Mats Wesslén, Vd Städa Sverige.

Prissumman till årets miljöförbund är 25 000 kr.

Utöver Årets Miljöförbund delar Städa Sverige årligen ut ett Ledarstipendium till en idrottsledare som gör stora gärningar i det tysta. Städa Sveriges Ledarstipendium fångar personer som ”gör sig själva ett nummer större än vad de är”; de deltar aktivt i operativa miljöprojekt som syftar till att etablera lokala hållbarhetsfrågor hos ungdomar. Ett exempel är städning av svenska älvar.

En enig styrelse i Städa Sverige har beslutat att 2016 års stipendium tilldelas Lars Erik Göstas, DK Masen.

Motiveringen lyder: ”Lars Erik har haft ett långt idrottsengagemang och verkat både aktivt inom ett antal idrotter men även stöttat som tränare och ledare. I ett flertal år har Lars Erik engagerat sig i Städa Sverige genom Dykarklubben Masen där de dykt efter skräp i Dalälven. Med sitt kunnande har han skapat förutsättningar för Städa Sverige att göra våra vattenstädningar möjliga för att skapa en bättre vattenmiljö”.

– Med Lars-Erik har vi kunnat utveckla Fortums Älvstädning och längs Dalälven, där han deltog med sin dykförening plockade vi 15 ton skräp, en avgörande insats i miljöfrågan. Lars-Erik också en lång gärning som traditionell ledare inom flera idrotter och föreningar. Han är en förebild, säger Mats Wesslén, VD Städa Sverige.

Städa Sveriges Ledarstipendium är på 10 000 kr som skall användas till att ytterligare utveckla ledargärningar inom idrotten.Styrelsen passar också på att särskilt uppmärksamma de tre övriga kandidaterna som var nominerade: Ulf Brahm, Tanums IF, Kickan Brandström, KFUM Kometerna och Håkan Jönzon, Söderhamns simsällskap.

För kommentarer kontakta:

Mats Wesslén, VD Städa Sverige 070-588 49 88